Usafinheter tror jag man kan kalla det

 
- WOOOOW, are you from Sweden?
- That's right!
- I know a Swedish song!
- Which one?
(sjunger) - Vi sitter här i venten och spelar lite dota!
 
En såndär stund när man inte vet om man ska skratta eller gråta. Det dom amerikanska sextonåringarna kände till om sverige var alltså Basshunter och Swedish fish. Som inte ens finns i sverige. Dom lite äldre kände även till Abba och AJKIA. Ikea. Så jag lärde dom allt jag kan om saltlakrits och hjortron. Jag berättade att man får dricka på uteställen när man är 18 men inte köpa alkohol i butik förrän man är 20. Jag berättade att i sverige är det monopol på alkohol. Det finns med andra ord en endaste butik som säljer det. En enda i min hemstad. Dom äldre häpnade. 
 
- Hey Swede, if I were in Sweden now....would my clothes look wierd?
- Umm.....yeah..sorry but you'd look wierd.
 
Utsvängda mörkblå jeans med knäppfickor och batikmönstrad tshirt. Hon tog inte illa upp, fina Eva. Och en sak jag la märke till var att alla 16+ mådde liksom....dåligt. Eller konstigt. Jag såg ärr på handleder och lite för många tårar. Jag insåg nånstans att dom där fina smarta ungdomarna var exakt samma inombords som dom i sverige. Samma problem och samma ångest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0